Hörneå bys hemsida
web-redaktör: lena.lindholm@becken.se
kontakt

Rune med Coronan – på besök i Becken

Gammalt skrot

Kultur och sport i Hörneåfors

Hörneås historia

Startsida

Hörneå bys hemsida www.becken.se

Rune med Coronan – på besök i Becken

Rune Öström, även känd som distransskribenten från Rosersberg (en "by" nära Arlanda) med förflutet i Håknäs (en by nära Hörneå), kom åter på sommarbesök till Redaktionen. Skribenten höll just på att svetsa då något blått skymtade genom skärmen, en udda bil. Ur kliver en glad Rune. För ett år sedan dök Rune upp i en blå Opel Olympia Rekord 1958.

Idag rullar inte så många Olympia Rekord på vägarna, men vid 1960-talets början fanns det ganska gott om dem. Långt färre fanns av Toyota Corona, modell T40/50, en bil som endast lyckades bli såld i ett fåtal exemplar enligt Rune.

Toyota Corona

Bild 1. Rune Öström med sin ovanliga Toyota Corona från 1967(?)

Toyota Corona var en tekniskt avancerad bil men som hade en trög start i Europa på 1960-talet. Japanska bilar fick bättre fart framåt 1980-talet till att bli riktigt vanliga företeelser. Rune berättar att det inte fanns så många och än mindre kvar idag av Toyota Corona. Rune lär återkomma med uppgifter.

Toyota Corona

Bild 2. Toyotan sedd bakifrån, ett ganska vackert formspråk från tiden.

Runes Toyota körs med lätthet fram och åter från Rosersberg till Västerbotten. Rune har en lång lista på besök att hinnas med (däribland på Becken-Webbens redaktion). Resan tur och retur överstiger 100 mil, och det kan man ju idag tycka är en lång resa för en gammal bil. Så resonerade man nog inte på 1960-talet, med billig bensin och då många reste långt och på dåliga vägar för att besöka släkt och vänner i det urbana Sverige.

Toyota Corona med Rune Öström

Bild 3. Rune på väg igen, och tackar för besök och fika, och vinkar åt Becken-Webbens alla läsare.

Rune berättade att Coronan var motorstark. Skribenten har dock glömt hur mycket. Söker man på nätet finner man att Toyota Corona modell T40/50 tillverkades mellan åren 1964-1970, i modeller från 1.2 – 1.9 liters cylindervolym (55 – 86 hästkrafter). År 1967 kom en 1600 GT-version med överliggande kamaxlar och hela 110 Hkr. Möjligen är det så att Runes Toyota var modell 1900 med 86 Hkr. Rune hör garanterat av sig med detaljer.

Sunes BM10 och Runes Corona

Bild 4. Rune med sin Toyota försöker hinna ikapp bybon Sune Lundström i sin snabba BM10. Sune ses skruva på förgasaren för att pressa ut ytterligare några km/h. Begreppet "skruva på förgasaren" borde K-märkas, ett uttryck från mopedernas högkultur under 1960 och 1970-talet. Vän av ordning säger att Sunes BM10 inte har en förgasare, den har en gamla tiders 2-cylindrig tvåtakts tändkulemotor (ungefär en förkammardiesel). Runes Toyota är snabb och kraftfull berättar Rune. Ska sanningen fram så håller Sune på att slå vägslänten, och har här trassalt in sig i en gömd stubbe, till förtret.

Rune berättar att många bilister förundras över Coronan, en ovanlig bil redan då det begav sig. Bilarna förr i tiden hade en identitet, med vinklar, kanter och kurvor som inte var den andra lik. Det var lätt att skilja på en Volvo Amazon och en Saab 93, även på ljudet. Toyota Corona hade onekligen ett eget formspråk, som här exponeras på Becken-Webben.

Gunnar Engström, 2014-08-22

 

Har Du något att berätta? Maila Din berättelse eller artikel till redaktionen.

Besökare

Hörneå bys hemsida www.becken.se